Olja, järn & stål!
Järnframställning, olja och stål förenar denna tågresa i Bergslagen. Vi besöker bland annat den unika Oljeön, Strömsholm kanal och en bergsmansgård i Söderbärke.
En variant på denna resa skickade jag in till en tävling om Sveriges bästa tågluffar. "Olja, järn & stål" utsågs till ett av de 10 bästa bidragen! Även om jag gärna hade vunnit första pris och fått tågbiljetter, var det väldigt roligt att en sådan här ganska otraditionell luff lyckades konkurrera med resor som fokuserade på bad, fika och klassisk norrlandsupplevelse.
Bäst sker "Olja, järn & stål"" sommartid då alla sevärdheter håller öppet. Det går att vandra en del av sträckan på en pilgrimsled om du så vill!
Kuriosa: Du kommer att färdas längs en järnvägslinje som först byggdes som ett komplement till Strömsholms kanal, vars primära syfte var att underlätta transport av järnmalm från Bergslagen till Stockholm. Strömsholms kanal börjar i Smedjebacken vilket gjorde att transporterna fortfarande var besvärliga norr om denna ort. Att förlänga sträckan med en järnväg blev lösningen. Idag kallas denna järnvägslinje ibland för "Bergslagspendeln" och går mellan Ludvika och Västerås.
Bonusdag
I Västerås finns mycket att välja mellan: Folkhemsturen, historiska sevärdheter, Västmanlands museum, en båttur på Mälaren (sommartid) samt förståss butiker och restauranger.
Dag 1
Kliv på tåget i Västerås och åk till vackra Ängelsberg med en rik industrihistoria. Besök världsarvet Engelsbergs bruk, ät en vällagad lunch på Nya serveringen och följ med på en tur till Oljeön. Under eftermiddag-kväll (eller imorgon förmidag) går färden vidare till Fagersta.
Bild: Skulpturpark i Ängelsberg
Info: Besök på Oljeön och guidningar av bruket ordnas sommartid. Öppettider för Nya serveringen och Café Höjden, se deras hemsida. Boende finns på vandrarhemmet Tallbacka.
Dag 2
Utforska Fagersta. Här kan du t.ex. besöka mysiga Västanfors, Fagersta bruksmuseum och Fagersta brukssamhälle med bl.a. egnahemsbebyggelse från 1950-talet. Efter några timmar i Fagersta kliver du på tåget mot Söderbärke och Smedjebacken
Bild: Västanfors, Fagersta
Jag rekommenderar att du kliver av i Söderbärke och besöker kyrkbyn, för att sedan åka sista biten till Smedjebacken med en senare förbindelse (tåg eller buss). Kyrkbyn är vackert beläget invid Hagudden och mötet mellan sjöarna Norra och Södra Barken. Här finns även möjlighet att lägga in vandring längs pilgrimsleden Romboleden.
I Söderbärke kan du besöka bergsmansgården Baggströmska gården som också är Söderbärkes hembygdsgård. I juni och juli är även Paul Erikssonmuseet med träskulpturer öppet, alternativt kontakta hembygdsföreningen och hör dig för om visning på andra tider. Både Baggströmska och Paul Erikssonmuseet ligger i Söderbärke kyrkby. Från tågstationen är det cirka 1,5 km lätt promenad. Du kan passa på att proviantera på ICA-affären längs vägen och när du ska åka vidare kan du istället ta buss, t.ex. från hållplats "Kyrkskolan". Du får också se Söderbärke stationshus som är ett fint litet stationshus, byggt runt sekelskiftet 1800/1900 och beläget invid sjön Östra Sveten.
Bild: Vy mot Söderbärke kyrkby, Söderbärke kyrka i bakgrunden
Vid Söderbärke kyrka, som började byggas under 1300-talet, kommer du i kontakt med pilgrimsleden Romboleden. Om du nu fick en väldans vandringslust (!) och vill gå de cirka 14 km till Smedjebacken ska du söka information om "Romboleden etapp två". Möjlighet till övernattning på mysiga Wanbo herrgård längs vägen, en riktig fläkt av semester bara det! En rolig detalj är att rummen är tillägnade olika författare som bott på Wanbo.
Bild: Wanbo herrgård
Romboleden följer till stora delar sjön Norra Barken och kommer in i Smedjebacken via Flatenbergs hytta. Romboleden fortsätter sedan mot Ludvika och når så småningom Trondheim i Norge!
Bild: Längs vägen mot Smedjebacken, vid Flatenbergs hytta
Dag 3-4
Bild: Flogbergets gruvor
Bild: Ludvika hembygdsgård
Hemresa: Vill du inte åka samma väg tillbaka går det tåg från Ludvika till bland annat Örebro.
Taggat med:
Föregående inlägg: Sommar på Siljansbanan
Nästa inlägg: Mera tågluff!
0 kommentarer | Skriv en kommentar
Skriv en kommentar